Dag 62 Singapore - Phuket - Ko Phi Phi Don - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu Dag 62 Singapore - Phuket - Ko Phi Phi Don - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu

Dag 62 Singapore - Phuket - Ko Phi Phi Don

Door: Robbert en Sacha

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Sacha

13 Mei 2010 | Thailand, Bangkok

Vroeg opstaan vandaag. Om 6.40 gaat de wekker na een redelijke nachtrust. Ondanks dat we een aardige regelmaat in ons reisbestaan beginnen te krijgen is dit toch wel een tijdstip waar we maar moeilijk aan kunnen wennen. We lopen naar de receptie van ons hostel. Vandaag hoeven we alleen de borg van de sleutels op te halen. Het ziet er akelig donker uit, we kijken elkaar aan ‘er zal toch wel iemand zijn om onze borg terug te geven?’ de bank begint gelukkig te bewegen en een (net zo als ons) slaperig gezicht meldt zich. Hij begrijpt ons en handelt ons in slaapmode op de automatische piloot af. We lopen de staat op en houden de eerste taxi die we zien aan. We melden dat we naar het vliegveld, budget terminal wel te verstaan. De achterklep klikt open en we gooien onze tassen in de achterklep. Wederom is het al opvallend levendig op straat. Een aantal winkels is zelfs al open. Voor $ 16 rijden we in een minuut of 20 het vliegveld (schijnt heel mooi te zijn, maar de budgetterminal waar vandaag wij vertrekken doet meer denken aan een grote betonnen fabriekshal). We checken in en drinken koffie om wakker te worden bij de MacDonalds. We lopen door de douane (weer een stempel erbij) en naar de gate. Die gaat net open en we kunnen meteen doorlopen. We zitten op rij 12 en hebben geluk, bij de nooduitgang. In de normaal toch wat krappe Tigerairways vliegtuigen betekent dit dat je een zee van ruimte hebt voor je benen. Niet om gevraagd, maar bij het inchecken zal de betreffende dame wel gedacht hebben ‘Europees; dus gigantisch groot’. We hebben een prima vlucht naar Phuket waar we om half 9 landen. Tot onze verbazing hoeven we nog steeds geen visum te kopen (stimuleringsmaatregel van de regering). Deze sponsoring zou eerst alleen tot 1 april gelden, maar gezien de onrustige situatie zal deze maatregel wel verlengd zijn. Scheelt toch weer 2 maal $ 20, vanavond eten we wat luxer.
Op het vliegveld van Phuket worden we besprongen door de verschillende chauffeurs die ons allemaal naar het mooiste hotel willen brengen; willen we niet, we nemen de bus. De bus gaat alleen pas 10:30, we denken even na en besluiten een minibusje (10 personen) te nemen. Is ook maar iets duurder. Voor 100 Thaise Baht p.p. worden we naar het centrum van Phuket gebracht. Als we naar het strand of naar de pier willen is dit 50 Baht duurder. We hebben gepland om in Phuket de boot naar Phi Phi te regelen, dus het centrum is prima. We stappen in en 8 andere toeristen doen hetzelfde. 40 Minuten lang rijden we weer als een dwaas door het verkeer. De eerste stop is de bootterminal???? Die was toch verder (en duurder) dan de stad?! We doen of we het niet begrijpen en stappen uit, pakken onze tassen en lopen naar een bureautje waar bootkaartjes naar Phi Phi worden verkocht. De kaartjes kosten 600 Baht p.p., helaas hebben we niet zoveel bij ons. Gelukkig is er een pinapparaat, Robbert probeert te pinnen, maar is nog niet helemaal wakker. Hij probeert 5.000.000 Baht te pinnen (ruim €100.000), hij zat in gedachte nog in Vietnam, waar 5 miljoen Dong slechts € 200 is. Gelukkig is het apparaat beter bij de les en spuugt het gevraagde bedrag niet uit. Uiteindelijk lukt het en met 10.000 Bath op zak zetten we koers naar Ko Phi Phi. De boot vertrekt lekker op tijd en net na de middag zijn we op Phi Phi Don. De Phi Phi eilanden bestaan uit 2 eilandjes Phi Phi Leh en Phi Phi Don. Phi Phi Leh is bekend van de film The Beach en is onbewoond. We gaan dus naar Phi Phi Don. Wederom het bekende tafereel van chaufeurs tussenpersonen en oplichters. We besluiten eerst te lunchen, heerlijk weer die Thaise keuken. Na de lunch zetten we koers naar Long Beach, onderweg vragen we bij de verschillende hotels of er kamers zijn en wat ze kosten. Tot onze schrik vragen ze bijna overal 1500 Bath (ongeveer € 30) of meer. Dit is niks voor ons budget, we lopen dus steeds verder het centrum uit. Op een gegeven moment houdt de weg op en wordt het een betonnen pad. Ook het betonnen pad houdt op, en word een jungle pad. Stijl omhoog, omlaag en boomwortels tot je knieen. Bezweet en oververhit klauteren we ons een weg door de jungle en vinden op een gegeven moment Viking Resort. We informeren naar de mogelijkheden en kunnen alleen kiezen uit een traditional bungalow (de goedkoopste dus). Dit is minimaal, maar goed genoeg voor de 800 Bath die ze er voor vragen. We kunnen nog niet inchecken, het hutje (bungalow is een te groot woord) is nog niet schoongemaakt. We regelen de administratie en genieten van het uitzicht. Het is hier werkelijk supermooi en lekker rustig. Nadat ze een bezem door ons tijdelijke onderkomen hebben gehaald gooien we de tassen in een hoek en gaan douchen. De jungletocht hier naar toe heeft ons behoorlijk afgemat. De koude douche is werkelijk heerlijk. Terwijl Robbert onder de douche staat begint het te regenen. De douche is buiten, hij wordt dus 2 maal zo nat als normaal. Ook doen we meteen de was even onder de douche. Alles wat we aan hebben gehad in Singapore en de kleding van vandaag wordt even door gespoeld. Echt schoon zal het niet worden, maar wel een stuk frisser dan dat het was.
We genieten van het uitzicht vanaf onze veranda (ja hebben we ook) terwijl de regen inmiddels met bakken uit de lucht komt. Na de regen begint Robbert aan het verslag en schiet Sacha wat foto’tjes van ons huisje/hutje/onderkomen. Als het hier elke dag zo lekker is, blijven we hier wel eventjes. Ook worden alle bladeren die tijdens de regenbui naar beneden zijn gekomen van de paadjes af geveegd, er wordt zelfs door de schoonmaaksters gevraagd of ze de blaadjes van onze veranda af moet vegen. Wij kunnen prima leven met wat bladeren op onze veranda, dus gaat ze verder met het paadje.
Na even te hebben ontspannen lopen we richting het restaurant van het resortje. We nemen de laptop mee en chatten even met het thuisfront en uploaden de foto’s. Drie tafels verder zit een of andere eikel uit Australie ruzie te maken met z’n vriendin….via de webcam!!!! De luidspeaker staat hard genoeg zodat iedereen kan meegenieten, wat een vreemde mensen heb je toch.
Vanavond (met zaklamp) even het eiland verkennen en een plekje zoeken om een hapje te eten.

Foto's:

• 13 Mei 2010 - 20:43

Lisette:

Hai, Wat goed dat jullie verder zijn gegaan over het jungle pad. Nu zitten jullie in een gewedig Viking Resort. Wat een leuke Huisjes en wat een geweldig uitzicht over het Phi Phi don eiland. Hier gaan jullie het vast wel naar jullie zin krijgen. Ook heerlijk die hangmatten. Denk ik even terug aan onze huwelijksreis op Maleisie, Daar hadden wij ook zo'n uitzicht en hangmatten en Varanen. Hebben jullie die al gezien? Of wilde apen?
    groetjes Lisette

• 16 Mei 2010 - 10:45

Henk En Maris:

Wat een gezellig knus onderkomen.Hopelijk bevalt het jullie goed.

Gr Maris en Henk

• 23 Mei 2010 - 02:01

Sjoerd En Melanie:

Hoi Robbert en Sascha,

Zat even in jullie oude blogs te spitten of er nog wat tips in zitten. En die zitten er zeker in! Wel een vraag: hebben jullie zelf de vliegtickets geregeld of hebben jullie dat laten doen. En hoeveel was je er voor kwijt? Jullie al in Maleisie! Geweldig. Waarschijnlijk doen we eerst Singapore aan... ligt ook een beetje aan de prijs :). Veel plezier nog en misschien komen we elkaar nog wel tegen in Maleisie.

Liefs