Dag 335 Isla Mujeres - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu Dag 335 Isla Mujeres - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu

Dag 335 Isla Mujeres

Door: RobbertenSacha

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Sacha

10 Februari 2011 | Mexico, Isla Mujeres

De tonen van La la Bamba dreunden nog lang door gisteravond. We hebben dus niet te lang geslapen. Helaas is Sacha (weer) een beetje grieperig dus we besluiten vandaag niet zo heel veel te ondernemen. Gelukkig kan dat op dit eiland heel erg goed. Het is bewolkt dus kiezen we ervoor om niet op het strand te gaan liggen maar na een laat ontbijt een brommertje te huren en het eiland rond te tuffen.
Isla Mujeres is niet echt groot, maar onderweg komen we verschillende fietsers tegen die er toch wel behoorlijk uitgeput uit zien, blij dat wij een gemotoriseerde versie hebben. De eerste stop die we maken is bij een schildpadden opvangcentrum. Het eiland was vroeger een plek waar veel schilpadden hun eieren kwamen leggen maar door de toenemende bebouwing is het aantal dramatisch teruggelopen. Nu vangen ze een aantal schildpadden als deze aan land komen, laten de eieren in een afgezet gebied uitkomen en voeden de kleintjes op totdat ze groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Hiermee wordt de overlevingskans aanzienlijk vergroot en hopen ze het aantal dat hier in zee leeft op peil te houden.
We zien in verschillende bassins dus hele kleine schildpadden van zo’n 10 cm en buiten bijzonder grootte van ruim 80 cm en alle formaten die hiertussen zitten. Ook hebben ze hier een 3-tal albino schildpadden, erg speciaal. Die hebben we nog nooit gezien.
Na een uurtje zijn we uitgekeken en stappen we weer op de gemotoriseerde 2-wieler en rijden naar het zuidelijkste punt van het eiland. Het zuidelijkste punt is volgens het bord dat er staat ook meteen het meest oostelijke punt van Mexico?!
De maya tempel die op de punt van het eiland staat is goed te zien vanaf de parkeerplaats waar we de brommer parkeren. Volgens de Lonely Planet stelt het niet zoveel voor en we hebben al voldoende tempels gezien deze reis. We betalen dus niet de entreeprijs om het van dichtbij te mogen bekijken. We lopen een rondje en komen verschillende leguanen tegen die lekker in de zon liggen op te warmen. We zijn hier snel klaar en rijden verder het rondje af. Onderweg komen we geen andere bijzondere dingen tegen. Tegen een uur of 2 komen we weer terug in het stadje waar we in ons hotel wederom een heerlijke fruit-lunch zelf klaarmaken. We bekijken de kaart van het eiland nog een keer en komen tot de conclusie dat we alles wel zo’n beetje gezien hebben; de brommer kan terug.
’s Middags klaart de bewolking een beetje op en drinken we op een terras in de zon een drankje en bespreken we de komende dagen. We besluiten het van het weer te laten afhangen. Is het morgen strandweer, dan blijven we hier. Is het net als vandaag voornamelijk bewolkt, dan vertrekken we richting Playa. Regent het pijpestelen, dan blijven we ook hier. We hebben geen zin om zeiknat in de bus, boot, taxi te zitten.
Bij het avondeten schuiven we aan bij een restaurantje dat pas 3 dagen open is. We raken aan de praat met de Amerikaanse serveerster die hier voor zichzelf begonnen is. Ze wil iets anders bieden dan de standaard Mexicaanse keuken en doet dat met pikante chickenwings. Erg succesvol want gisteren waren we om even over 6 al te laat, alles uitverkocht. Vandaag zijn we gelukkig op tijd en genieten we van de wings voor maar 2 pesos per stuk (dat is iets meer dan een dubbeltje). De biertjes zijn hier ook goedkoper dan elders in Mexico, waarschijnlijk is het een openingsstunt, maar wij nemen het er van.

Foto’s: http://www.flickr.com/photos/robbertensacha/sets/72157626017993014/

• 10 Februari 2011 - 20:36

Lisette:

Hai Sas en Robbert,
    Geweldige foto's van de albino schildpad en leguanen. Kevin keek zijn ogen uit naar de leguanen. (Is zijn lievelingsdier nu) Hoe die er bij komt!!!!
    Groetjes Lisette.