Dag 237 Paaseiland - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu Dag 237 Paaseiland - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu

Dag 237 Paaseiland

Door: Robbert en Sacha

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Sacha

05 November 2010 | Chili, Santiago de Chile

Nadat we hebben uitgeslapen rijden we op onze fietsen naar de verhuurwinkel. We ruilen met enige taalproblemen en bijbetaling onze fietsen om voor een auto en vertrekken met het plan om vandaag het Noordelijke rondje te rijden. Onderweg komen we verschillende archeologische sites tegen. De een is wat saai en bestaat uit een berg van lavastenen terwijl de ander 7 gerestaureerde Maoi bij elkaar herbergt. Ook bezoeken we een tweetal grotten die zijn ontstaan uit lavatunnels. De vroegere bewoners gebruikte deze grotten als schulplaats bij slecht weer en onderlinge strijd. De ingang van deze tunnels is dichtgestapeld met stenen waardoor het voor de moderne (iets langere) mens nog een hele toer is om erin en eruit te klimmen. Onderweg krijgen we ook nog een flinke plens regen op onze auto, we hebben medelijden met de mensen die hier wandelen en fietsen.
Na het noordelijke rondje rijden we naar de vulkaan die gisteren een te groot obstakel op de fiets was. We rijden lekker ontspannen omhoog en zijn aangenaam verrast. Wat een spectaculair uitzicht hebben we hier. In de krater staat 10-15 meter water waarin een geheel eigen biotoop is ontstaan. Planten die hier van origine op het hele eiland voorkwamen komen nu alleen nog maar hier voor.
Eenmaal helemaal op het hoogste puntje aangekomen komen we bij de Orongo Trail aan. Na het entreegeld voor het gehele nationale park (geldig voor de komende dagen) te hebben voldaan, lopen we de hele route van ongeveer 1 kilometer op de rand van de vulkaan. Hier heeft ooit een dorpje gestaan dat geeltelijk is gerestaureerd. Aan het einde van het dorp komen we bij een plaats die helemaal vol staat met petroglyphs (in rots gehakte tekeningen). Herkenbaar zien we de ‘birdman’. Deze tekening staat voor degene die in het voorjaar het eerste ei van een bepaalde vogelsoort vond (op de kleine eilandjes voor de kust) en hiermee terugkeerde. Een soort 1e kievits ei, maar dan met meer ceremonieel, bij deze onderneming lieten ook velen het leven. Degene die de wedstrijd won, werd voor één jaar stamhoofd.
Tegen het eind van de middag keren we terug in ons huisje waar we de foto’s bekijken en bijkomen van de winderige dag. De hele dag een zuidwester aan je hoofd maakt je behoorlijk rozig. ’s Avonds tanken we de auto af (€ 4,50 voor 6 liter benzine !!) en leveren deze in, aangezien we morgen geen vervoer nodig hebben, want dan hebben we een tour. Daarna eten we heerlijk in de hoofdstraat bij restaurant Te Moana en als toetje nemen we een ijsje bij Mikafé (aanrader!!)