Dag 339 Playa del Carmen-Tulum-Akumal - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu Dag 339 Playa del Carmen-Tulum-Akumal - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Robbert en Sacha - WaarBenJij.nu

Dag 339 Playa del Carmen-Tulum-Akumal

Door: RobbertenSacha

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Sacha

14 Februari 2011 | Mexico, Playa del Carmen

Na ons ontbijt besluiten we vandaag naar de ruines van Tulum te gaan. Het weer is nog altijd niet super, maar het is een prima dag om iets te ondernemen. Op de 2nd straat pakken we een collectivo naat het zuiden. Voor 35 pesos p.p. nemen ze ons mee naar Tulum, zo’n 60 km van Playa. Tijdens ons eerste bezoek (5 jaar geleden) aan Mexico, hebben we deze ruïnes ook al bezocht, maar het is zo’n bijzondere plek, dat we het nog wel een keer wilden zien.
De 800 m wandeltocht van de hoofdweg naar de ruïnes is niet veel veranderd. De hutjes die toen kapotgewaaid langs de weg lagen, zijn er deels nog steeds, alleen nu is alles overgroeid. We kopen twee kaartjes bij de ingang en vervolgen onze weg in het park. Het park is wel flink aangepakt, er is een officieel pad (alle kleine zijpaadjes zijn afgezet) en het geheel heeft nog meer als toen tuin-gevoel. Het uitzicht over de zee en de ruïnes blijft echter een schitterend gezicht; het water is extreem blauw, zelfs op een enigszins bewolkte dag als vandaag.
We lopen een uurtje rond en ploffen dan neer op het strandje, waar je kunt zwemmen. Veel mensen doen dit, maar het strandje is overbevolkt en de golven zijn behoorlijk hoog. Wij besluiten om daarom niet hier te gaan zwemmen, maar om straks een stukje terug te rijden met de collectivo en dan bij Akumal te gaan zwemmen. Na twee uurtjes hebben we het wel gezien en lopen we terug naar de hoofdweg voor een collectivo busje. Het is duidelijk een stuk toeristischer geworden, want de busjes die staan te wachten willen 3 dollar voor de rit. Wij bedanken voor de eer en gaan aan de weg staan, daar worden we al snel door een echte collectivo opgepikt en rijden het stukje van 20 kilometer voor 25 pesos. Het verschil is niet groot, maar het gaat ons om het principe.
Bij het strand van Akumal nemen we eerst een flinke lunch bij het eerste strandrestaurant dat we tegen komen. Het is nogal prijzig, door het gebrek aan concurrentie hier, is alles duurder dan in Playa. Zelfs een fles water in de winkel kost hier 40 pesos, terwijl we in Playa daarvoor maar 10-15 Pesos betalen. Na de lunch zetten we de rugtas vast aan een palmboom met een metalen draad en een slotje (alle beetjes helpen) en stappen we met onze duikbrillen en snorkels in het water. We zien weer veel groepjes in het water snorkelen, dus we hopen dat de schildpadden er vandaag weer zijn. We liggen niet lang in het water en zien al de eerste schildpad. Daarna zien we een Eagle ray en een andere soort stingray (die we niet kennen), uiteindelijk zien we nog een stuk of 8 verschillende schildpadden. Soms alleen, soms 4 bij elkaar. We krijgen het na drie kwartier toch wel koud (het is behoorlijk afgekoeld na de lange regendag van gisteren) en gaan we er uit. We laten ons opdrogen en trekken onze kleren aan voor de terugreis naar Playa. De laatste collectivo busjes rijden tot 5 uur en we willen het
risico niet lopen om die te missen.
Terug in Playa halen we nog een ijsje bij de McD en lopen naar ons appartementje. Daar kijken we naar berichtjes op de e-mail, douchen we en kijken wat tv. De grammy’s worden (zoals het lijkt) live uitgezonden. Best leuk om te zien wat we het afgelopen jaar allemaal gemist hebben op muziekgebied.

Foto’s: Speciaal voor Kevin: extra veel leguanen !!

• 15 Februari 2011 - 21:19

Gert Van De Pol:

Ha Sacha,

nog steeds op pad jullie? Playa del Carmen, hmm, zou willen dat ik daar ook weer was. Lekker weer, mooi land, veel te zien op cultureel gebied.

Groeten uit Voorthuizen.

• 17 Februari 2011 - 19:20

Kevin En Lisette:

Wat een super mooie Leguanen. Al dus Kevin.
    Groetjes lisette